Bijeenkomst kandidaat-huurders

Bijeenkomst kandidaat-huurders

Op dinsdag 26 mei 2026 vond er in de Grote Kerk in Epe een bijeenkomst plaats voor de kandidaat-huurders van het Licht in Duuster project. De aanwezigen kregen aan de hand van een presentatie een schets van de bouw, de planning en het (voorlopige) ontwerp van de kwadrant woningen. Daarbij werd dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vragen te stellen.

Klik op onderstaand plaatje om de presentatie te bekijken

info bijeenkomst huurders
Informatie voor buurtbewoners

Informatie voor buurtbewoners

Maandagmiddag 16 maart hield de Dominee Prins Stichting een bijeenkomst in de Grote Kerk in Epe. Daarvoor had het bestuur van de stichting de huidige huurders van het Licht in Duuster terrein uitgenodigd. Voorzitter Henk van de Vosse trapte af met een welkomstwoord waarna bestuurslid Frank Berghuis schetste wat er de afgelopen jaren allemaal was gebeurd. Daarna was het woord aan Martin Heutink, projectleider bij Van Norel Bouwgroep. Hij besteedde met kleurrijke afbeeldingen ruim aandacht aan de implicaties van de nieuwbouw voor de omwonenden en welke maatregelen zijn gepland om de overlast tot een minimum te beperken. De enkele tientallen aanwezigen maakten dankbaar gebruik van het vragenrondje om zo meer zicht te krijgen op wat hen te wachten stond. Het bouwproject loopt naar verwachting tot medio 2027. In die periode, beloofde Heutink, zullen de omwonenden voortdurend op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de bouw.

Klik op onderstaande afbeelding om de presentatie te bekijken.

link naar presentatie buurtbewoners
Omgevingsvergunning verleend

Omgevingsvergunning verleend

De omgevingsvergunning is verleend door de gemeente Epe voor het bouwen van twintig kwadrantwoningen. Dat is een goed begin van 2026. Als alles meezit kan er in het voorjaar gestart worden met de woningen. Ook moet dan het gebouw Licht in Duuster gesloopt worden. Door de strenge milieu-eisen worden alle sloopmaterialen gescheiden en ook apart afgevoerd, dus zal dit wat langere tijd in beslag nemen.

Het bestuur verwacht dat het terrein aan de Duisterestraat er aan het eind van 2026 heel anders uit zal zien.

 

 

Omgevingsvergunning ingediend

Omgevingsvergunning ingediend

Eind oktober is de aanvraag voor de omgevingsvergunning bij de gemeente Epe ingediend. Vroeger werd dit de bouwvergunning genoemd. We hopen dat de procedure voor afgifte binnen de normaal daarvoor gestelde termijnen doorlopen kan worden. Daarmee zouden we de vergunning dan medio januari binnen moeten kunnen hebben.

Over de aannemingsovereenkomst wordt nu volop gesproken met de aannemer. We verwachten hierover in december overeenstemming te vinden en dan zal de aannemingsovereenkomst worden gesloten met Bouwbedrijf van Norel uit Epe. We zijn blij met een project dat door een plaatselijke aannemer wordt gerealiseerd. De financiering van het hele project zal binnen de komende maanden worden afgerond. Vooralsnog lijken er geen belemmeringen te zijn om de bouw van de 20 woningen gefinancierd te krijgen.

De huur van het hoofdgebouw is met een paar maanden verlengd tot en met 28 februari. De Oekraïense bewoners zullen verhuizen naar een nieuwe locatie aan de Oenerweg, alleen is deze nog niet gereed voor 1 januari. We hebben dus in onderling overleg met de gemeente Epe afgesproken dat ze er nog een paar maanden kunnen blijven om ongewenste verhuizingen te vermijden.

We liggen nu aardig op schema om medio maart/april definitief te kunnen starten met de sloop en alle daaropvolgende werkzaamheden om de bouw te kunnen starten.

Inmiddels zijn al onze kandidaat huurders ingelicht over hun kansen op het krijgen van een huurwoning. Sommigen zijn dan misschien net buiten de top 20 gekomen, maar dat wil niet zeggen dat zij geen enkele kans meer maken. Er kunnen de komende tijd nog allerlei ontwikkelingen komen waardoor mensen binnen de  groep van de eerste 20 alsnog annuleren en dan schuiven de kandidaten op de wachtlijst door. We houden onze kandidaten van de ontwikkelingen op de hoogte.

Voortgang nieuwbouw

Voortgang nieuwbouw

Zoals bekend wordt het huidige gebouw Licht in Duuster aan de Duisterestraat gebruikt voor de opvang van Oekraïners. Voor deze groep bewoners wordt nu een andere locatie geschikt gemaakt. De verhuizing is gepland in de loop van het eerste kwartaal van het volgend jaar.

De voorbereidingen voor de geplande nieuwbouw zijn in volle gang. Er staan al veel lichten op groen en het ziet er naar uit dat we kunnen starten met de realisatie van de eerste fase, zodra het oude gebouw leeg zal zijn.

Deze eerste fase zal bestaan uit 20 grondgebonden woningen, die in groepjes van vier mooi verspreid zullen liggen in het park. Deze woningen zijn levensloopbestendig, ze worden in één bouwlaag gerealiseerd. Er kan ter zijner tijd gekozen worden tussen een tweekamerwoning met één slaapkamer (bekijk voorlopige plattegrond) of een driekamerwoning met twee slaapkamers (bekijk voorlopige plattegrond).

De ingebruikname zal in het eerste kwartaal van 2027 zijn. De start van de inschrijving zal ruim hiervoor plaatsvinden. Nieuws daarover volgt te zijner tijd op de website.

 

 

Ons terrein

Ons terrein

Op de hoek Burgemeester van Walsumlaan en Duisterestraat ligt een uniek en prachtig stuk terrein waar nu onder anderen het oude rusthuis Licht in Duuster is gevestigd. Locatie waar de Dominee Prins Stichting twintig woningen en een aantal appartementen wil bouwen.

Het terrein is omringd door groen, struiken en bomen en zelfs een prachtige rozentuin langs de Duisterestraat. Deze rozentuin bloeit prachtig in het voorjaar.
Helaas zijn door de droge zomers en een kever een aantal sparren op het terrein dood gegaan. Die heeft de stichting moeten laten kappen. De gazons, tuinen en de rozentuin worden al jaren goed onderhouden door John Beuker, een bewoner op locatie.

Na de nieuwbouw zal de stichting zich beraden hoe het terrein dan zal worden onderhouden. John Beuker gaf zelf aan eind 2025 te willen stoppen met een groot gedeelte van zijn onderhoudswerkzaamheden in verband met zijn leeftijd.